Matkakertomusta

Nyt ollaan palattu takaisin kotiin ja ehtii paremmin päivittämään blogiakin. Juhannusta edeltävän viikon tiistaina lähdimme siis Finnlinesin laivalla kohti Saksan Rostockia. Laivamatka kesti pari päivää ja matkalla laiva pysähtyi myös Puolassa Gdyniassa. Laivasta ei kylläkään päästy silloin ulos vaan katseltiin maisemia helikopterikannelta.

Dante laivan helikopterikannella taustalla maisemaa Gdyniasta.

Koirille oli varattu laivalla oma kansi jossa oli "mielenkiintoinen korotettu kivilaatikko" jossa oli pystyssä oksa. Tähän olisi sitten ollut tarkoitus tarpeet tehdä matkan aikana. Kaikista koirakannella näkemistämme koirista suuri osa ei omistajien mukaan suostunut menemään lähellekkään tätä laatikkoa. Dante kuului tähän samaan porukkaan, mutta tarpeiden teko onnistui kuitenkin kannelle, toisin kuin osalla koirista jotka kuulemma tekivät uusia panttausennätyksiä.

En varmasti mene tuonne "hiekkalaatikolle".

Rostockiin päästyämme ajettiin muutamalla pysähdyksellä Luxemburgin kautta Ranskaan, jossa sitten vietettiin ilta ja yövyttiin hotellissa Châlons-en-Champagne nimisen kaupungin läheisyydessä. Koira oli tervetullut hotelliin ja sen yöpyminen maksoi 7 euroa. Aamulla jatkettiin matkaa kohti määränpäätä joka oli Ste Néomayessa sijaitseva vanha linna Chateau de la Fontenelle. Linnan lähellä sijaitsi kaksi pientä kylää Saint-Maixent-l'École ja La Crèche. Perillä oltiinkin jo alkuillasta.

Vihdoinkin perillä, taustalla Chateau de la Fontenelle.

Alunperin tarkoitus oli viipyä paikan päällä vain pari päivää ja lähteä sitten ajelemaan takaisinpäin, mutta pari tehokasta ajopäivää veikin siinä määrin mehut että päätettiin jäädä koko viikoksi. Viikon aikana käytiin tutustumassa lähikaupunkeihin Niortiin, Poitiersiin ja rantakaupunki La Rochelleen. Dante ei yleensä kaupunkikierroksille osallistunut vaan rentoutui ja tutustui tarkemmin linnan ympäristöön muiden paikalle jääneiden ihmisten kanssa.

Dante ihmettelemässä pihalla.

Pihalla oli sammakkolampi jossa oli kovaäänisiä sammakoita.

"Mölysammakko"

Dante leikkimässä.

Välillä taas haistelua ja tutkimuksia.

Mielenkiintoinen levähdysasento.

Viilentelyä kiviportaalla.

Käytiin myös lähellä olevassa Buffalo Grill ravintolassa syömässä.

Sitten taas pallon kanssa riehumista.

Kuuma meinasi tulla leikkiessä.

Vilvoittelutauolla varjossa.

Myyränkoloa haistamassa.

Maanantaina käytiin antamassa Dantelle Suomesta mukaan ostettu heisimatolääke Saint-Maixent-l'Écolen eläinlääkärissä ja saatiin siitä passiin merkintä Suomeen paluuta varten. Operaatio sisälsi sirun tarkastuksen ja merkinnän passiin ja maksoi vähän alle 40 euroa. Huh! Tämän jälkeen lähdettiin ajelemaan takaisinpäin kohti Saksaa. Illaksi saavuimme Trier nimiseen Saksalaiseen kaupunkiin jossa sitten yövyimme. Koira oli taas tälläkin kertaa tervetullut hotelliin ja maksu sen yöpymisestä oli 10 euroa.

Iltakävelyllä Trierissä.

Dante matkusti vaihtelun vuoksi välillä takapenkillä turvavöissä.

Juomatauolla.

Aamulla jatkoimme taas ajelua kohti Travemundea, jossa olimme perillä alkuillasta. Illalla käytiin kävelemässä ja tutustumassa Travemundeen ja sitten suunnattiin satamaan odottamaan laivaa. Laivamatka kesti tällä kertaa yhden päivän ja kaksi yötä ja torstaina aamulla oltiinkin sitten Helsingissä josta vielä ajeltiin kotiin.

Travemundessa ravintolakadulla.

Travemunden pienvenesatamassa.

Laivalla paluumatkalla.

Kaiken kaikkiaan koiran kanssa matkustaminen Euroopassa oli kyllä todella vaivatonta. Se oli tervetullut hotelleihin ja suureen osaan ravintoloista sekä kaupoistakin. Autossa matkustaminenkin on onneksi Dantesta ihan kivaa. Siellä se joko katselee ikkunasta maisemia tai sitten ottaa torkkuja.